En spröd strimma av kraft ?>

En spröd strimma av kraft

Nu var det ett bra tag sedan jag bloggade. Energin har varit helt borta, jag har inte orkat någonting, och tiden då jag inte har jobbat har gått åt till att överleva. Komma hem illamående, snurrig i huvudet, med kraftig huvudvärk och svår trötthet, lägga sig på soffan och that´s it. Inte läsa, inte titta på film. Jag har varit på utredning hos PBM och fått min diagnos. Det visade sig att trots att jag har många symtom som stämmer in på utmattning så har jag inte utmattningssyndrom. Bland annat orienterar jag mig för bra rent rumsligt, och jag har heller inte myrkrypningar som är utmärkande för personer med utmattningssyndrom. Den extrema tröttheten i själ och kropp, sömnsvårigheterna, den kroppsliga smärtan, känsligheten för ljud- och ljusintryck samt den försämrade förmågan att tänka, planera och organisera gav mig istället diagnosen depression. Och där lärde jag mig något nytt. Jag trodde att jag hade full koll på hur det är att vara deprimerad, och att den som var deprimerad kände sig ledsen hela tiden, levde i en dimma och satt hemma på golvet och grät. Att personen var totalt oförmögen att tvinga sig iväg på något. Och nog för att jag är skör, men trots att det känns som att bestiga ett berg så åker jag ändå kollektivt, och jag tar mig till jobbet.

PBM:s diagnos gjorde mig dels lättad, det kan gå bra mycket fortare att komma tillbaka från depression än utmattningssyndrom. En person med utmattningssyndrom får ofta bestående men, medan en person med depression efter en lyckad rehabilitering kan fungera utan problem eller ökad sårbarhet. Även om risken att falla tillbaka i depression givetvis alltid finns. Det som inte känns bra är att då jag inte har diagnosen utmattningssyndrom så kan jag inte få hjälp hos PBM. Jag behöver alltså gå till vårdcentralen och börja på ny kula. Och allt behöver jag ordna själv. Hade önskat att det fungerade att gå till ett ställe och guidas rätt på en gång. Har ju snart kämpat ett halvår för att få rehabilitering, för jag fungerar varken på jobbet eller i livet. Har hur som bytt vårdcentral till en med beteendevetenskaplig kompetens kopplad till vårdcentralen. Vidare har jag på eget bevåg tagit kontakt med ett landstingsfinansierat företag som erbjuder sjukgymnastik för personer med den typ av besvär som jag har.

Eftersom jag ännu inte lyckats få hjälp med rehabilitering och jag inte har någon aning om hur jag bemöts av läkaren på den nya vårdcentralen så har jag själv börjat rehabilitera mig så gott jag kan. Det viktigaste för personer med depression är att få det att fungera med sömn, mat och motion. Därefter behöver en försöka lägga in aktiviteter som ger mer energi än de tar. Lättare sagt än gjort för den som lever på lånad energi, men tänker ändå att det är viktigt att göra det lilla en ändå kan göra. Regelrätt träning är bara att glömma i mitt tillstånd, men att gå promenad, eller stillsamt göra yoga fungerar ibland. Så det är bara att hålla fast vid det! Vad gäller maten så har jag åter infört restriktioner på kolhydratsfronten. Avdelningen sömn har det ju tyvärr varit knas med länge. Men nu har jag införskaffat tyngdtäcke. Känns lite som att sova i ett bollhav. 🙂 Vidare tar jag på kvällen ett naturläkemedel som ska underlätta sömnen. Och jag mediterar 20 minuter per dag. Jag vill inte påstå att det skett några dramatiska förändringar, men generellt sover jag bättre om nätterna även om det när jag är övertrött tar sin tid att somna. Men min Lifelog vittnar om att jag i regel får fler timmar djupsömn per natt än vad jag hade förut. Jag är fortfarande extremt trött på dagarna, känslig för intryck och har svårt att tänka, men jag upplever ändå en annan acceptans för mitt tillstånd. Och stundtals upplever jag det som att det ändå finns en spröd strimma av ork. Jag orkar t.ex. titta på serier nu. Och jag har börjat läsa igen. Inte mycket, det är svårt, det går långsamt, jag tappar tråden och måste stanna upp för att förstå det jag läser, men det är onekligen en förbättring mot att inte orka läsa alls.

3 thoughts on “En spröd strimma av kraft

  1. Hej gullis!
    Känner ju igen mig i allt!!! Letar också hela tiden metoder som kan förbättra min ork. Jag har infört två saker i min vardag, det ena är ta vila på allvar och det andra är laga all mat inför veckan på söndagen. Jag läste boken ”Det händer när du vilar” och har börjat ta vila på allvar, ja jag har varit superdålig på att verkligen vila. Så nu efter jobbet gör jag inget utan bara vilar och äter. På söndagar lagar jag all veckans mat och det tar ca fyra timmar. Men då slipper jag tänka på det överhuvudtaget under veckan, det underlättar min vardag väldigt mycket! Två små tips från P 🙂

    KRAM!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *