Peru – Bolivia – Chile del 3 ?>

Peru – Bolivia – Chile del 3

Det här är tredje delen av min reseskildring. Läs gärna del 1 och del 2.

Vi spenderade en vilsam juldag i Cusco. På förmiddagen köpte vi leksaker och delade ut bland kidsen som hängde vid torget. Därefter tog vi en tur till matmarknaden där vår guide Alim berättade om det peruanska köket, vilka frukter som kan bota cancer samt att kokablad hjälper den som tuggar på dem att hålla tänderna vita, kariesfria samt  gör sneda tänder raka. Det är en allmän vedertagen sanning enligt Alim. Resten av dagen tog Oskar och jag det lugnt. Vi hamnade på ett café med god vegetarisk lasagne och tillbringade mycket tid på hotellet.

Tidigt nästa morgon begav vi oss med våra vandringsryggsäckar till busstationen i Cusco. Vår långfärdsbuss hade breda säten och benstöd, och färden gick genom ett överjordiskt vackert landskap mot Puno vid Titicacasjön.

Foto: Oskar

Trött som jag var efter ett par dygn med hårdträning för immunförsvaret sov jag en stor del av resan. Men jag var vaken tillräckligt mycket för att hinna frossa i vackra vyer. Väl framme i Puno checkade vi in på hotellet, promenerade runt i Punos centrum och åt middag. Alim berättade att vi morgonen därpå skulle åka limo till hamnen. Det lät lyxigt, men jag misstänkte att det inte handlade om någon limousin. Nästa morgon stod så kallade Puno limos och väntade på oss och vi fick oss ett gott skratt. Jag filmade en del av färden ner mot hamnen. Fick senare veta att ”chaufförerna” endast körde turister i sina limos ner för backen till hamnen. Aldrig upp för backen och tillbaka till centrum. Känns skönt att veta.

Titicacasjön ligger på en höjd av 3800 möter över havet. Väl framme i hamnen lotsades vi ner till en båt som skulle ta oss över till öarna där vi skulle få lära oss mer om Taquileñofolkets liv och sedvänjor. Det var en uppfriskande båttur som bjöd på alla väder jag någonsin upplevt. Och några till.

SAM_0358aNaturen fortsatte att hänföra med fantastiska vyer.

SAM_0390aTaquileñofolket har i sin livsstil förenat uråldriga andinska sedvänjor med katolska traditioner. Inkadevisen stjäl inte, ljug inte, var inte lat annonserades ut som själva grundpelaren för taquileñofolkets alla handlingar.

SAM_0401aSolen ger med hjälp av solceller den lilla elektricitet byarna förbrukar, och sin mat odlar taquileñofolket själva.

SAM_0404aVi fick taquileñofolkets avancerade och intresseväckande uppvaktningsprocedur beskriven för oss. I en del av proceduren ingår att blända personen som väckt intresse med en spegel. I en annan att kasta småsten. Och till det slutgiltiga provet innan ett beslut fattas om att ingå äktenskap ”på prov” hör att se om en mössa personen det gäller har tillverkat håller för att bära vatten i.

SAM_0410aNär båda parter bestämt sig för att ingå äktenskap på prov flyttar de ihop och bor tillsammans i sex månader. Är båda nöjda med samvaron tas efter sex månader ett slutgiltigt beslut om fortsatt samlevnad.

Handarbete hör till vardagen.

SAM_0413Trots stundtals het lufttemperatur och behagliga vindar var vattnet i sjön isande kallt.

SAM_0430Vi fortsatte vår resa till en annan ö.

SAM_0476Där åt vi lunch.

SAM_0460Matbananer tillreddes i en grop i marken.

SAM_0465Mätta och belåtna gav vi oss efter lunchen iväg till Urofolkets flytande vassöar.

SAM_0518Urofolket lever sina liv på sin ö av vass.

SAM_0513En del av Urofolkets inkomst kommer från turismen. Hantverk Urofolket säljer, eller ”homestay” där de öppnar upp möjligheten för turister att sova över på en ö av vass.

SAM_0504Och medan vi var på vassön blev det en attans fart på vädret. Det räckte inte med väderomslag varannan minut, utan nu var det istället tre olika väder på en och samma gång. Superhäftigt!

SAM_0516Vår kapten körde oss tryggt tillbaka till Puno. Under kvällens middag bjöds vi på peruansk dans- och musikunderhållning. Tillbaka på hotellet hoppade vi bums i säng för att tidigt nästa morgon kliva på bussen som skulle ta oss över gränsen till Bolivia. Att ta sig igenom passkontrollen mellan Peru och Bolivia är en baggis för individer med västerländska pass. För vår peruanske guide Alim kan gränsövergången ibland ställa till med en del problem, och för att undvika att väcka uppmärksamhet bad Alim oss att inte tilltala honom när vi gick igenom kontrollen. Allt gick bra för alla den här gången, och på andra sidan väntade vår buss som skulle ta oss till Copacabana. Solen stekte, och väl framme i Copacabana åt vi en snabb lunch innan det var dags för oss att byta till en boliviansk buss som skulle ta oss till La Paz. Den bolivianska bussen var trängre och inte lika bekväm som de peruanska bussar vi åkt med, så vi fick känna att vi levde. 🙂 Men naturen utanför bussfönstret alltså! Det var stormande förälskelse vid första ögonkastet, och då jag redan använt alla adjektiv som beskriver det överjordiskt hänförande vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva allt det vackra jag såg. Så förtrollande, orört och fängslande! Efter någon timmes resa kom vi till en sjö som vi skulle åka över. Pråmarna som transporterade motorfordon från den ena stranden till den andra var tydligen inte helt stabila, det hände då och då att de välte, och det ligger många bussar på sjöbottnen.

SAM_0550Så alla passagerare fick innan överfarten kliva av bussen och ta en annan båt till andra sidan. Spännande det här med att resa utanför Sverige, jojmänsan!

SAM_0547Efter ytterligare ett par timmars resa genom det fantastiskt vackra landskapet kom vi fram till miljonstaden La Paz. Ett helt galet myller av fordon och folk, men omgivet av hissnande vackra berg. Vi checkade in på hotellet som låg ett stenkast från Mercado de las Brujas, häxornas marknad. Där går det att få tag på medicinalväxter och brygder, amuletter och offergåvor. Mumifierade lamafoster till salu hänger längs väggarna. Den som vid ett husbygge placerar ett lamafostret under en av hörnstenarna som offer till Pachamama, Moder Jord, återgäldas med beskydd och lycka i arbetet.